Mindenki azt mondja, Prince zenei zseni volt. Itt van, miért!


Kiváló összefoglaló-elemző cikk jelent meg a Vulture.com-on, Prince-ről. A cikk végigveszi zenei teljesítményének, zsenijének alkotóelemeit. Belemegy a részletekbe, példákkal illusztrálva, mik jellemezték őt mint énekes, dalszerző, hangmérnök, gitáros, és mitől emlegetik egyre többen, mint korunk zenei zsenijét. Ilyen, Mo.-n hiánypótló, zenei megközelítésű elemzést rég terveztünk mi is. A kapitalistá(bba)k már megint megelőztek. Bosszúból lefordítottuk.





VULTURE, 2016. április 22. 
by David Marchese





Mindenki azt mondja, Prince zenei zseni volt. Itt van, miért!


David Marchese


Azt kevesen vitatják, hogy Prince minden idők legkülönlegesebb tehetségű popcsillaga volt. Zseni? Igen, nyilvánvalóan. Ami kevésbé nyilvánvaló, különösen azok számára, akik még nem kerültek közelebbi kapcsolatba Prince zenéjével (Irigyellek benneteket - hiszen annyi új zenei élmény vár rátok!), hogy mi tette őt ennyire egyedülállóvá és különlegessé. Sorra vesszük, mi az oka, hogy az emberek annyian emlegetik a „zseni” szót vele kapcsolatban.

Az énekes
Prince-nek sok különböző énekhangja volt. Tudott „turbékolni” (I Feel For You), halkan zümmögni (Slow Love), könyörgő tónusban énekelni (Partyup) és mély, egyházi dallamvilágú hangon énekelni (Purple Rain). Hangja ki tudott kifejezni ártatlanságot, elhagyatottságot, lehangoltságot, viccelődést, szexuális vágyat, csábítást, szenvedést, titokzatosságot, és mindezt tette úgy, mint egy „kiborg”, amely képes az emberi lélek érzelmi végleteit megmutatni a már-már lehetetlen hangi tartományokban megszólaló énekhanggal (Prince mindezt bemutatja az egész 1999 albumon). És mindezekben teljesen hiteles, soha nem próbált olyan vokalista hangján megszólalni, amelyen hitelét vesztette volna. Ha soha nem hallgattál még Prince számot, megdöbbensz majd azon az átható őszinteségen és hitelességen, amely átjön az előadásából. Ugyanakkor, felfedezhető hangjának tiszta, örömteli vibrálása – selymes a közepes és alacsonyabb, angyali a magasabb hangtartományban. Óriási hangterjedelme mellett magas hangjainak hibátlansága, a gazdag díszítések és rezgések kifinomult használata jellemezte, és megállapíthatjuk, hogy ő volt – talán James Brown kivételével – a zene legkiválóbb „sikítója”.
(A Princeguru megjegyzése: A különböző ranglisták iránti fenntartás mellett: a concerthotels.com  listáján  – mely a könnyűzenei énekeseket rangsorolja hangterjedelem alapján, de amelyet számunkra azonnal Zámbó Jimmy hiánya tesz súlytalanná – Prince szerepel a 3. helyen, megelőzve többek között F. Mercuryt és C. Aguilerát.)

A dalszerző
Nem volt olyan popzenei stílus, amelyben Prince ne tudott volna mesterien alkotni. Éppúgy csodát teremtett egy két-akkord egyszerűségéből (Starfish and Coffee), mint ahogy egy bonyolult, szövevényes költeményből (3 Chanin O’ Gold, ami 4X Bohemian Rhapsody). Jól bánik az összes dalszerzői eszközzel – hangnemváltás, átvezetések, intrók és outrók, és tudja, hogyan kell használni ezeket a maximális hatásfok eléréséhez. Értett a szinkópált funk kidolgozáshoz, az álmodozó dallamok készítésén át a kifinomult akkordváltásokhoz (Sometimes It Snows In April – hangzásvilága mint Debussyé) és, ha valamit, akkor dalszerzői ügyességét a fülbemászó melódiák írásában tényleg alulértékelik. Amikor általánosságban Paul McCartney-t tartják felső mérceként a popszámok dallamosságát illetően, Prince nem írt-e ugyanannyi dalt, vagy többet, amit, ha csak egyszer hallasz is, örökké el tudod dúdolni?
Tehát, elmondhatjuk, hogy szerkesztésben és technikai kivitelezésben is nagyon közel volt a tökéletességhez. Szövegeit illetően? Ugyanaz a helyzet. Gondoljunk csak arra, hogy hányféle dologról írt Prince: apokalipszisről, bulizásról, szexről, halálról, fajokról, szerelemről, gyűlöletről, számítógépekről, autókról, bűnökről, üdvösségről, ember állatként történő újjászületéséről, geopolitikáról (Ronnie, Talk to Russia). Intellektuálisan érdeklődő ember volt, aki férfi nézőpontból írt, és – ami még meglepőbb – női nézőpontból is. Írt történetet elbeszélő dalokat és játékos halandzsa dalokat. Eredeti, az emberi lélek mélyére tekintő éleslátó volt a metaforák használatában, és szinte soha nem bízta rá magát a fősodorbeli pop nyelvezetre, verselésre Tehetséges kifejezés-alkotó volt. (Gondoljunk itt a When Doves Cry szövegére, ami, milyen furcsa, egyedi, és még mindig mennyire természetesként hat). Ugyanakkor vicces is volt. Prince-é az egyik legnagyszerűbb  dalszöveg életmű Amerikában.

A hangmérnök
Prince egyedülálló volt ebben: Ő volt korának legkreatívabb és legintelligensebb pop hangmérnöke. Újra hangsúlyozva tehát, a különbözősége egyedülálló. Itt van a Dirty Mind párját ritkító hangzáskészlete vagy a pszichedelikusan burjánzó, tömör Parade, mindkettő örök klasszikus. Prince bátor újító is volt. Elég, ha a When Doves Cry-ra gondolunk, amiben nincs basszus szekció. Az 1999 és a Sign O’ the Times albumain olyan dobgépprogramozást alkotott, ami az elektromos ritmust organikus funkká változtatta. Érdemes ráfigyelni Prince műveiben a zenei háttér részleteire: a dallam egy sora csak egyszer ismétlődik; a wah-wah gitár cirkalmaz a háttérben, a húrok kidolgozzák a dallamot, nagy gondot fordítva a sztereó spektrum minden részének kihasználására. Mindenféle furcsa hanghatást behozott: ébresztőóra csörgést, háttér visszhangot, oldal suttogást. De nem minden a komplexitásról  szólt: a Kiss a legminimalistább listavezető dal, amit valaha felvettek. Ha egy pillantara nem gondolunk arra, döntések és összpontosítás milyen tökéletes szintje kellett mindahhoz, amit hallunk, és helyette átadjuk magunkat a zenének – az élmény elképesztő.
A hangszerelés és hangszerválasztás dinamikus, meglepő és szórakoztató. Például a Play in the Sunshine (Sign O’ the Times album); a felszíne önfeledt soul-pop, de a dal állandóan változik, átalakul; lejjebb szálló, majd sodró lendületű: egy atonális gitárszóló, egy marimba futam, taps, szaggatott tempójú funk, fényes harmonikus befejezés. Ha már a harmóniánál tartunk: Stevie Wonder az talán, aki Prince-hez hasonló harmóniateremtő tehetséget mondhat magáénak.  Prince képes újabb, újabb és újabb rétegeket rápakolni saját hangjára anélkül, hogy összekuszálná a melódiát. Hallgass bele a Saviour-be  az Emancipation albumról - ez a harmonikus éneklés Taj Mahalja.
Prince produkciói, legyenek komplexek vagy minimalisták, egyaránt fantasztikus utazások. Bármit, amit az egy-egy dalban rejlő izgalmas lehetőségek, hatások előhozása megkívánt, azt ő beletette. Kiváló hangszeres zenész volt, de minden bizonnyal a legjobb hangszere a stúdió volt.

A gitáros
Félelmetes érzéke volt a hangugratáshoz a pengető kezével, ugyanakkor képes volt élénkíteni, majd elnémítani az akkordokat a fogó kéz általi nyomás variálásával. Kerülte az akkordok ismétlését. Odafigyelt arra, hogy ritmusjátéka olyan funkos legyen, amennyire csak lehet. Ez nem volt akkora kiemelkedő újítás, de kétségkívül mestere volt ennek. A ritmuskíséret a háttérbe szorult a gitárszólói alatt.
Itt jönnek a képbe rendkívüli villanásai. Az emberek – helyesen – a 2004-es Rock and Roll Hall of Fame beavatási ünnepségen elhangzott zseniális gitárszólóját emelik ki. Én mégis inkább tartom, az úgy a 11. legjobb gitárszólója. (Például az elsöprő erejű befejező szóló a Purple rain-ben sokkal drámaibb és emlékezetesebb.) Gitárszólói mindig telítettek voltak drámával. Hosszú jajgató ívek, gyors hangzáporok, baljóslatú oktávok. Nem bonyolította túl a dolgokat, a tetőpontról kezdett, majd megtalálta a következőt, majd a következőt. Mindezt tette nagyon mutatós, színpompás előadásmódban – szerintem főképp ez az, ami sok embert megragad – , pedig használt formabontó hangsorokat, hangnemeket is, hogy kifejezze az őt vezető  érzékenységet és finomságot. Gyorsaságban hasonló a 80-as évek gitárosaihoz, mint például, Eddie Van Halen, bár játéka tetszetősebb, mint azoké, s bár az emberek gyakran idézik Jimi Hendrix nevét, amikor Prince gitárjátékáról beszélnek,  sokkal több Carlos Santana hatás fedezhető fel hangzásában. Hangszíne is nagy és merész, mindig csak éppen az eltorzítás határán.
Na és, igen, nagyon kúl kinézetű gitárokon játszott.

Értékelés
A fentiekben csak négy területet említettem, amiből Prince ha csak egyben alkotott volna mesterit, már az legendává tette volna. De ő mindnek mestere volt. Tehetsége óriási spektrumban megnyilvánult. És őrületesen sok zenét készített. Jimi Hendrix volt talán ennyire általános tehetség, de ő csak három stúdió albumot adott ki. A Beatles nyolc évig volt együtt. Prince százával adta ki a dalokat, közel negyven éves zenei karrierje alatt. Nem szeretném, ha túlfűtött kijelentésnek hangzana; de a Moonbeam Levels lesz idén a legjobb dal, amit hallhatsz, és Prince hivatalosan soha nem adta ki! Rengeteg zenét szerzett, hosszú időn át, nagyon sok stílusban. Prince elment ugyan közülünk, de számunkra több életre elegendő művet hagyott hátra, igen – egy zenei géniusz. 


Fordította: princeguru / Dancs Ágnes